بسم الله الرحمن الرحیم غیر از امام حسین(علیه السلام) ، پیمودن مسیر ممکن نیست. در دعای حوائج عبارت " وَ نَجاةَ الْمُجاهِدینَ وَ ثَوابَهُم " جهاد و کوشش واقعی باید به "فینا" برسد چون قرآن می‌فرماید در این صورت است که به نتیجه می‌رسد. " وَالَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ المُحسِنینَ "(سوره عنکبوت آیه 69) و آنها که در راه ما(با خلوص نیّت) جهاد کنند، قطعاً به راه‌های خود، هدایتشان خواهیم کرد؛ و خداوند با نیکوکاران است. اما اگر جهاد برای شیطان باشد نتیجه ای ندارد. منظور از مجاهدین در این برهه زمان کسانی هستند که برای دفاع از عتبات می‌روند و به شهادت می‌رسند که این خیلی باارزش است. منظور از نجات مجاهدین همان نایل شدن به درجه شهادت است. مجاهد نستوه یعنی تا پایان کار ثابت قدم باشد و میانه راه از مسیر خارج نشود. وقتی ما متوسل می‌شویم به اهل بیت(علیهم السلام) و می‌گوییم "اِنّی اَتَقَرَّبُ اِلی اللَّهِ" نشان می‌دهد نجات مجاهدین آن قدر باارزش است که بقیه هم نجات پیدا می‌کنند. " أَشْهَدُ أَنَّکَ جَاهَدْتَ فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ "(زیارت امین الله) مهم‌ترین قسمتش هم ثوابش است. تا قیامت هر کسی به سمت خدا برود به وسیله‌ی امام حسین(علیه السلام) رفته است و غیر از این هم راهی ندارد و غیر از امام حسین(علیه السلام) پیمودن این مسیر ممکن نیست. خود ارزش ثواب ماندگاریست و از اجداد ما تا الان همه در این مسیر بوده اند و هر کسی نیامد باخت. سفره برای همه پهن است علامت نجات مجاهدین ثوابشان است. بعضی‌ها به این راهپیمایی با این عظمت توجه ندارند. ما اگر در راهپیمایی شرکت کنیم یا نکنیم در حرکت عظیم مردم تاثیری نمی‌گذارد، هر سال هم شلوغ‌تر می‌شود توفیقی است که از دست خودمان می‌رود. بعضی‌ها هیئت هم می‌آیند اما به این راهپیمایی با این عظمت توجه ندارند و نمی‌دانند که چه ثوابی را از دست می‌دهند و باعث می‌شود تا بین دلهای ما فاصله بیافتد و آرام آرام از هم جدا شویم. ما نفهمیدیم که امام حسین(علیه السلام) هدفش چه بود. چه اثری گذاشته و چه ثوابی برای ما به جاگذاشته، ما خیال می‌کنیم که ثواب جمع کردنی است اما ثواب برای ما مانند یک سفره تا قیامت پهن شده است. بی بی با این کارش ما را نجات داد. پشت درخانه آمدن بی بی یعنی جهاد ،ولی ما فقط روضه اش را می‌خوانیم و گریه می‌کنیم اما توجه نداریم و نمی‌دانیم که بی بی با این کارش ما را نجات داد. وقتی دید که کسی عظمت امیرالمومنین(علیه السلام) را درک نمی‌کند خود را سپر بلا نمود تا ما معارف الهی را درک کنیم اما ما هنوز بی توجهیم. دلها چگونه یکباره از سمت خدا برمی گردد. " وَ شُکْرَ الْمُصْطَفَیْنَ وَ نَصیحَتَهُمْ " شکر برگزیدگانت و نصیحتشان خیلی اثر دارد. پس چطور می‌شود که امام(علیه السلام) با مردم صحبت می‌کند اما مردم وی را مسخره می‌کنند؟ دلها چگونه یکباره از سمت خدا برمی گردد. مراقب باشید که خدایی ناکرده آلوده به لقمه‌ی حرام نشوید، آیا در صورتی که ما از نظر مالی تامین باشیم گرفتن این یارانه شرعا جایز است؟ اما باز اصرار می‌کنیم که به هر طریقی شده این یارانه را دریافت کنیم. این پول وارد زندگی ما می‌شود و تاثیرش را می‌گذارد. در قرآن اشاره می‌کند: " إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنزِیرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَیْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَیْرَ بَاغٍ وَلاَ عَادٍ فَلا إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ "(سوره بقره آیه 173) جز این نیست که مردار را و خون را و گوشت خوک را و آنچه را که به هنگام ذبح نام غیر خدا بر آن بخوانند، بر شما حرام کرد اما کسی که ناچارشود هر گاه که از حد نگذراند و بی میلی جوید، گناهی مرتکب نشده است ،که خدا آمرزنده و بخشاینده است. او با خون دل، با دست بسته این پرچم توحید را حفظ کرد. ما تا در این مسیر قرار نگیریم نمی‌توانیم درک کنیم که شکر برگزیدگان خدا چه عظمتی دارد. وقتی اسم امیرالمومنین(علیه السلام) را می‌آوریم فقط می‌گوییم اول مظلوم عالم و گریه می‌کنیم جلوتر نمی‌رویم که آقا چقدر اذیت شد تا این دین بماند او با خون دل، با دست بسته این پرچم توحید را حفظ کرد. خیال می‌کنیم که ما با این هیئت‌ها که برگزار کردیم دین را حفظ کرده ایم ولی صاحب این پرچم و حافظش کسی دیگر است. ما زیر این پرچم فقط روزی گرفتیم ما خیلی به اهل بیت(علیهم السلام) بدهکاریم شاید نتوانیم جبران کنیم ولی اظهار که می‌توانیم. توجه داشته باشید که روز جمعه مراسم دهمین سالگرد شهدای مسجد ارک برگزار می‌شود. قرائت جز سی ام قرآن هم یادتان نرود.منبع قدیم الاحسان .